Nieuwsbrief RESOC Midden-West-Vlaanderen: 29 november 2018
 

IN DEZE NIEUWSBRIEF: 

Socio-economisch streeknieuws
Gezond op de werkvloer Kalender
Duurzame en sociale ondernemers zijn geen softies!
 
Sociaal ondernemer Arnoud Raskin, oprichter van Mobile School Group en streetwiZe gaf op 8 november in VIVES  (Campus Roeselare) een keynote speech over sociaal ondernemerschap in het kader van The Roadshow Entrepreneurship@School. Zijn bevlogen getuigenis over werken met straatkinderen sloeg onmiddellijk aan bij de tientallen aanwezigen.
 
Wanneer je denkt aan straatkinderen zijn de eerste associaties meestal niet zo positief: verwaarlozing, armoede, prostitutie, drugsgebruik, geweld … . Maar wanneer je een andere bril opzet en de overlevingskracht van deze kinderen aandachtig bekijkt, moet je vaststellen dat deze ‘survivors’ barsten van talenten die we op het eerste zicht vaak niet herkennen als talent. Denk daarbij aan creativiteit, skills om te onderhandelen, detectie van opportuniteiten, entrepreneurship, …  
 
De bakermat van het ontstaan van de ‘mobiele school’ is terug te brengen naar het afstudeerproject dat Arnoud in 1996 moest zien te ontwikkelen wilde hij als industrieel vormgever afstuderen. Welk product hij zou ontwikkelen, was nog maar dé grote vraag. Voor de zoveelste coole mixer met slimme functies liep hij persoonlijk niet warm. Een lezing over ‘straatkinderen in Colombia’ bracht hem aan het denken en leidde uiteindelijk tot een concreet afstudeerproject. Hij trok enkele maanden naar Colombia waar hij als straathoekwerker de straatkinderen observeerde en door interactie ontdekte dat een aanpak waarbij je zelfvertrouwen geeft aan deze kinderen zijn vruchten afwerpt. Vanuit deze drijfveer kon hij voor deze doelgroep wel iets nuttigs gaan ontwikkelen. Hij wilde hun talenten erkennen en die naar een hoger niveau brengen. Onder het motto ‘Als een kind niet naar school kan, dan brengen we de school naar het kind’ mondde dit idee uit in een eerste ‘Mobile School’: Dit schoolbord met honderden educatieve spelen stelt straathoekwerkers in staat om educatieve activiteiten op te zetten. De materialen en spelen zijn gericht op het versterken van eigenwaarde en identiteit en het ontdekken van talenten. Op die manier bouwen ze op vanop de stoep aan een stevig fundament van geloof in eigen kunnen, zelfvertrouwen en motivatie dat noodzakelijk is om verdere groeiprocessen op te enten. De materialen zijn technisch ontworpen op basis van mobiliteit, aanpasbaarheid, duurzaamheid en diefstalbestendigheid.
 
Met het toeslaan van de crisis in 2009 werd Arnoud op een gegeven moment gedwongen om na te denken over zijn eigen financieel businessmodel waarbij zijn organisatie tot dan toe hoofdzakelijk opereerde op basis van giften en subsidies. Wilde hij zelf ook waarmaken waar hij voor stond bij de straatkinderen, dan moest hij ervoor zorgen dat zijn organisatie financieel onafhankelijk werd. Hij richtte streetwiZe op: een organisatie die bij bedrijven/organisaties trainingen geeft geënt op talenten die ze bij de straatkinderen gedetecteerd hadden: positive focus, agility & resilience, pro-active creativity en cooperative competition. Een percentage van dit nieuwe verdienmodel vloeit terug naar de straatkinderen die optreden als getuige en als dusdanig hun talenten verder kunnen ontwikkelen en versterken.
 
Op vandaag is de Mobile School Group een hybride onderneming die profit en non-profit combineert. Er rijden maar liefst 52 mobiele schooltjes rond in 26 landen; verspreid over Latijns-Amerika, Azië, Afrika en Europa.
 
Als uitsmijter gaf Arnoud nog mee dat ze een app ontwikkelden waarmee de straathoekwerkers samen met de straatkinderen realistische doelen kunnen voorop stellen die hun leven op straat moet verbeteren.
 
Klik hier voor enkele sfeerbeelden
 

Ondernemen op hoge hakken: zij maken er hun zaak van!

Slechts één op drie ondernemers in Vlaanderen is vrouw. Tijd om meer vrouwen aan het ondernemen te krijgen, dus! Op maandag 12 november hield de Roadshow Entrepreneurship@School halt in Howest (Campus Brugge) voor de sessie ‘Ondernemen op hoge hakken: zij maken er hun zaak van’. Hoewel het centrale thema vrouwelijk ondernemerschap was, hadden we ervoor gezorgd dat het voor de mannen in de zaal evenzeer inspirerend was. Het was namelijk een event van leren, in de spiegel kijken en inspiratie opdoen! 

Is ondernemen dan iets typisch mannelijk? Ligt het aan de ondernemersvaardigheden, karakteristieken of is het genetisch bepaald? En hoe zit het met de ondernemersintenties bij jongeren? Davy Vercruysse die aan UGent onderzoek doet naar Gender Entrepreneurship, Female Entrepreneurship & Entrepreneurship Education lichtte de bevindingen uit zijn lopend onderzoek toe en ging daarbij dieper in op het verschil van de ondernemersintenties tussen mensen met hoge of lage masculiene karakteristieken. Wat blijkt uit de studie? Niet zozeer mannen, maar mensen met masculiene karakteristieken vertonen meer ondernemersintenties. Hoe het op dit vlak bij de studenten persoonlijk gesteld was, konden ze zelf testen met de onlinetool Mentimeter. 

Omdat voorbeelden wekken en voorbeelden trekken bracht toponderneemster Conny Vandendriessche daarna haar ondernemersverhaal. Deze leergierige ‘leeuwin’ slaagde erin door hard te werken, het te maken als onderneemster. Op camping ‘Vakantiegenoegens’ in Nieuwpoort leerde ze hoe belangrijk het is om goed om te kunnen met mensen. In 1995 richtte ze samen met Philip Cracco het uitzend- en selectiebedrijf Accent Jobs op dat ondertussen deel uitmaakt van House of HR. Op vandaag is Conny nog steeds aandeelhoudster en blijft ze verder ondernemen. Naast haar adviesbureau Stella P. richtte ze onlangs ‘We are Jane’ op; een Europees investeringsfonds waarbij vrouwen investeren in bedrijven waar vrouwen de plak zwaaien. En in het televisieprogramma ‘De Leeuwenkuil’ (VIER) ging ze samen met vier andere gerenommeerde leeuwen op zoek naar gouden ideeën om in te investeren. Kortom, Conny Vandendriessche weet veel verschillende ballen in de lucht te houden en is de geknipte persoon om een lans te breken over vrouwelijk ondernemerschap. 

Op het einde van de sessie was het voor de studenten duidelijk dat ondernemen begint met dromen en durven, maar dan verder gaat met doen en doorzetten. 


Klik hier voor de fotoreportage.
 
Startende ondernemers inspireren studenten

De Roadshow Entrepreneurship@School landde met de laatste sessie ‘Zit je met een goed idee? Start er vandaag nog mee!' op 13 november in UGent (Campus Kortrijk). De studenten kregen handige tips over de opstart van een eigen zaak en luisterden naar de uitdagingen waar een beginnend ondernemer mee te maken krijgt. 

Bram De Muynck, student-ondernemerscoach van Howest, lichtte de werking en begeleiding van de studentenplatformen SPEK (VIVES), TURBO (Howest) en Durf Ondernemen (UGent) bondig toe. Daarna was het aan de vier startende ondernemers om tijdens een korte pitch zichzelf en hun product/dienst voor te stellen:
  • Sam Vynckier, nog niet zo heel lang geleden zelf student-ondernemer, richtte Becycled op; een marktplaats waar nieuwe fietsen, tweedehands fietsen en fietsonderdelen gekocht en verkocht worden. 
  • Valérie Lemahieu, wist met haar gezonde vruchtensappen onder de naam JusRé vanuit haar passie voor haar product de stap richting de markt te zetten. 
  • Alexander Maroy studeerde in 2002 af als dierenarts. Na verloop van tijd zocht hij een nieuwe uitdaging. Deze vond hij toen hij Nusect, een groothandel in petfood, in 2016 overnam. Gebeten door de microbe van het ondernemerschap, werd Alexander kort daarna ook eigenaar van Topinsect.
  • Student-ondernemer Louis De Jaeger startte recent met Commensalist een start-up rond ‘future proof landscape design’. 
In het daaropvolgende panelgesprek werden de volgende vragen afgevuurd op de enthousiaste ondernemers: 
  • Wat heeft je doen besluiten om met je idee echt van start te gaan?
    Sam Vynckier: “Vanuit een gemis. Ik was op zoek naar tweedehands fietsgerief want als student zijn fietstoebehoren redelijk duur, maar ik kon nergens terecht. Tijdens mijn opleiding Sportmanagement besloot ik dan maar met een oplossing te komen via de oprichting van Becycled waar iedereen terecht kan voor betaalbare, lokale tweedehands of nieuwe fietsen en fietstoebehor
    en.“
  • Was het gemakkelijk om effectief de stap te zetten naar het ondernemerschap?
    Alexander Maroy: “Voor mij was het inderdaad wel iets eenvoudiger om te starten met een eigen zaak, omdat ik het bestaand bedrijf Nusect overnam. Nu zijn het vooral andere uitdagingen waarmee ik te maken krijg, namelijk: werknemers aantrekken, nieuwe markten zoeken, … Ondernemen is dagelijkse kost en houdt niet op. Je moet blijven vernieuwen en innoveren.”
  • Hoe wist je eigenlijk of er een markt was voor je idee?
    Louis De Jaeger: “Via eigen marktonderzoek. Dagelijks neem ik de trein naar huis of school en dan vraag ik tijdens het wachten aan enkele treinreizigers: ‘Hoe ziet jouw ideale tuin eruit?'. Het meest voorkomende antwoord was: Een mooie tuin die niet veel onderhoud vraagt! En vanuit die optiek, kreeg ik een indirecte bevestiging om te starten met Commensalist en mensen te adviseren bij de creatie en ontwikkeling van hun eigen tuin.” 
  • Wie heb jij als klankbord gebruikt om te checken of je idee wel haalbaar is? 
    Valérie Lemahieu: “Mijn klankbord bestond vooral uit ‘familie, vrienden en kennissen’ die ik zéér regelmatig liet proeven van mijn zelfgemaakte juices. Hun feedback was voor mij een stimulans om de volgende stap te wagen met JusRé!” 
Na de sessie konden de studenten met de ondernemers napraten. Een prima afsluiter van de eerste editie van de Roadshow Entrepreneurship@School. 
 

Klik hier voor meer foto’s van de slotsessie.
 
Durver en Doener-prijs voor ondernemer Donald Muylle
 
Unizo Roeselare reikt jaarlijks de Durver en Doener-prijs uit aan een ondernemer die door zijn/haar carrière een stempel gedrukt heeft op Roeselare. Na Rik Denolf van Roularta in 2017, komt dit jaar de eer toe aan de Roeselaarse keukenbouwer Donald Muylle die op de dag van de ondernemer de trofee overhandigd kreeg van burgemeester Kris Declercq en Bart Tommelein, viceminister-president van de Vlaamse regering.
​

Ondanks krapte op arbeidsmarkt boren bedrijven nog onvoldoende het beschikbare arbeidspotentiaal aan. 

GTB, de Gespecialiseerde Trajectbepalings- en Begeleidingsdienst in Vlaanderen, begeleidt de professionele integratie van mensen met een arbeidsbeperking of gezondheidsproblemen. Deze vzw bestaat dit jaar 10 jaar en dit was niet alleen reden tot een groot feest, maar ook aanleiding om een onderzoek te laten uitvoeren naar de houding van Vlamingen ten aanzien van werkzoekenden met een arbeidsbeperking.

Het was de bedoeling om te peilen naar de mening van de ‘modale’ Vlaming (18+) en in het bijzonder ook naar de mening van een aantal subgroepen: de werkende Vlaming, de werkgevers en andere werkzoekenden.
Aan de hand van een gestructureerde vragenlijst, zonder open vragen, werd in eerste instantie nagegaan wat het sentiment en de houding is van de Vlaming ten aanzien van (de aanpak van) tewerkstelling van mensen met een beperking. Vervolgens werden nog verschillende argumenten en ideeën van bevoorrechte getuigen voorgelegd, met als doel te polsen in welke mate die het geloof in het slagen van tewerkstelling van personen met een arbeidsbeperking kunnen beïnvloeden. Zo konden de argumenten met de grootste overtuigingskracht blootgelegd worden.

De belangrijkste vaststellingen uit het onderzoek zijn:
  • 80% van de Vlamingen staat positief tegenover bedrijven die werken met personen met een extra ondersteuningsnood.
  • 74% van de Vlamingen vindt dat bedrijven de sociale verantwoordelijkheid hebben om voorbij de arbeidsbeperking te kijken.
  • Bijna alle bevraagden vinden dat een actieve bijdrage leveren aan de samenleving van cruciaal belang is om zich goed te voelen.
  • 4 op 10 werkgevers geeft aan dat er momenteel weinig aandacht wordt gegeven aan de integratie van mensen met arbeidsbeperkingen in hun bedrijf, maar is ervan overtuigd dat dit wel steeds hoger op de agenda komt te staan. 
  • 8 van de 10 respondenten met HR-verantwoordelijkheden stelt dat hun bedrijf meer zou kunnen doen op vlak van de integratie van personen met een arbeidsbeperking.Het onderzoek zoomde ten slotte in op hoe de tewerkstelling van personen met een extra ondersteuningsnood zou kunnen verhogen.
De weg vooruit
Vanuit het momentum – de economische hoogconjunctuur - waar er een tekort aan arbeidskrachten is, staan werkgevers duidelijk open voor modellen waar elk potentieel aan arbeidskrachten ontsloten wordt.
Werkgevers zien duidelijk kansen in de aanvullende ‘pool’ van arbeidskrachten uit RIZIV, OCMW’s, leefloners, enz. om de hoogconjunctuur volledig te benutten.
Wel weerklinkt de vraag naar tools en ondersteuning om nieuwe werkprocessen te organiseren op de eigen werkvloer, vanuit de eigen noden. Onder begeleiding van experts (jobcoaches of bemiddelaars), vanuit het ‘train the trainer’ principe. Dit kan ook gebeuren door het optimaal inzetten van technologische mogelijkheden die drempelverlagend kunnen werken. 
HR-verantwoordelijken en bedrijfsleiders hebben een lager geloof in intensieve begeleidingstrajecten van personen met een arbeidsbeperking, extern aan effectieve arbeidsprocessen.
Initiatieven die integratie en ontmoeting bevorderen tussen werkgevers en personen met een extra ondersteuningsnood worden bovendien warm onthaald door werkgevers.

Klik hier voor het volledig rapport.
Bron: Persbericht GTB

Mariasteen introduceert cobots op de werkvloer

Sinds eind oktober zijn er vier cobots aan de slag bij maatwerkbedrijf Mariasteen. Cobots of ‘collaborative robots’ zijn robots die arbeiders bijstaan in het productieproces. Door hun aanwezigheid kunnen werknemers complexere taken uitvoeren. Bovendien zorgen deze cobots voor een grotere kwaliteitsgarantie en een verhoogde productiviteit.

Mariasteen wil via technologische innovatie een antwoord bieden op de steeds hoger wordende kwaliteitseisen van hun klanten. Dit vergt flexibiliteit van de medewerkers op maat van de klanten. Waar het soms moeilijk is om gekwalificeerde arbeidskrachten te vinden, bieden de collaboratieve robots samen met de mens d
e perfecte match. Samen creëren ze topkwaliteit en verhoogt Mariasteen de beschikbare capaciteit.

Volgens algemeen directeur Koen Staelens is er naast het economisch aspect ook sprake van een sociale meerwaarde: “Sinds de implementatie van cobots op onze werkvloer merken wij dat onze doelgroepmedewerkers meer taken kunnen dan bij opstart. De interactie tussen beide tilt de kennis van de operator tot een hoger niveau. Wat meer is, de medewerkers krijgen meer zelfvertrouwen en jobvoldoening. Mariasteen kan een nóg grotere diversiteit aan opdrachten uitvoeren dan voorheen wat zich vertaalt in meer jobzekerheid voor onze medewerkers.”

Bron: Made in West-Vlaa
nderen

Bioplanet en De Lochting: een samenwerking die écht werkt
 

Bioplanet, het biowarenhuis van de Colruyt-group, doet al jaren beroep op de expertise van vzw De Lochting om biogroenten op tijd gekweekt en aangeleverd te krijgen in hun winkels. Deze bioboerderij in Roeselare doet al jaren aan bioteelt en biedt werkkansen aan mensen die om welke reden dan ook niet terechtkunnen in het normale arbeidscircuit. Een biobedrijf met een hart voor de natuur én de mens dus.
 
In een interview vertelt Dirk Lammertyn, directeur van De Lochting, hoe hij 20 jaar geleden als ingenieur in de textielindustrie in de biowereld terecht kwam en hoe hij ondertussen samen met zo’n 180-tal mensen, dagelijks bioboer is in en om De Lochting. Klik hier om het volledige interview te lezen.

 
---Terug naar overzicht---
GEZOND OP DE WERKVLOER

Maak passief roken op de werkvloer bepreekbaar

Iedereen heeft recht op een gezonde werkplek. Wie als huishoudhulp, poetshulp of verzorgende bij mensen thuis werkt, moet dat ook kunnen doen in een rookvrije omgeving. Met de campagne ‘Jouw huis, mijn werkplek’ engageren de koepels binnen de diensten voor gezinszorg en dienstenchequebedrijven zich voortaan om hun medewerkers zo goed mogelijk te beschermen tegen de gevolgen van passief roken. De focus van de campagne ligt op het bespreekbaar maken van passief roken bij de klant. Hiervoor werden verschillende materialen op maat van de werkgevers, leidinggevenden, werknemers en klanten ontwikkeld. 

Meer info vind je terug via de website
 

Wisselwerken? Dat doe je zo!

Volwassenen zitten meer dan 8 uur per dag stil. Elk half uur even rechtstaan versnelt niet alleen je vetverbranding, maar beschermt je lichaam ook tegen hart- en vaatziekten, diabetes en rugpijn. Acht op tien werknemers geeft aan dat wisselwerken haalbaar is. Ze hebben meer energie, kunnen zich beter concentreren en zijn productiever. Minder ziekteverzuim, een goede werksfeer en een positief imago zijn de bonus voor de onderneming. 
Wens je met jouw bedrijf of organisatie te werken aan wisselwerken? Bestel gratis het basispakket.

Nog niet overtuigd? Ontdek de voordelen van wisselwerken via deze link.

KALENDER
Kom naar de Warmste Zondag van december, 2 december 2018, Roeselare

Innovatieve leeroplossingen voor de industrie 4.0, 11 december 2018, Kortrijk

 

Hoe geeft u nieuwe medewerkers snel de nodige bagage om hun werk uit te voeren? En hoe zorgt u ervoor dat ervaren medewerkers de juiste informatie kunnen oproepen wanneer nodig? Een bedrijf staat nóg sterker als het de kennis - aanwezig op de werkvloer - kan benutten en opbouwen. Door het slim inzetten van innovatieve leertechnologieën kunt u deze uitdagingen aangaan.
De Academie voor de Toekomst bezocht tien industriële bedrijven die met leertechnologieën zoals Virtual en Augmented Reality, Virtual Classroom, E-learning, Video en CoQLBox aan de slag zijn gegaan.
Alpro, ArcelorMittal, Bekaert, FrieslandCampina, Mariasteen, Picanol, PPG Industries, Spiromatic, Van Hoecke en Veranneman Technical Textiles werken mee aan dit project. Op het event presenteren bedrijven en opleidingspartners de leertechnologieën die ze vandaag succesvol inzetten. Een unieke gelegenheid om te leren uit hun ervaringen. 
 
Programma

16.15 uur: Onthaal 

16.30 uur: Beurs met demonstratie van innovatieve leertechnologieën en 12 breakout sessies door bedrijven, opleidingscentra, kennisinstellingen en sectorfondsen. Klik hier voor een overzicht.

18.30 uur: Plenair gedeelte
  • 18.30 u. - Welkom en intro 
    Veerle Breemeersch, coördinator Academie voor de Toekomst (Syntra West Groep) 
  • 18.35 u. - Ervaring met innovatieve leertechnologieën op de werkvloer
    Dieter Lecluyse, Ploegchef Veranneman Technical Textiles (division Sioen Industries) Jochen Wallaert, Ploegleider FrieslandCampina,  Jens Derycker, Leading Hand Bricks Alpro
  • 18.45 u. - Voorstelling resultaten van 10 industriële bedrijven die innovatieve leertechnologieën inzetten
    Mathias Vermeulen, zaakvoerder Winston Wolfe 
  • 19.05 u. - Project 'Let's Make it Together': betrokkenheid creëren door in te zetten op leerinitiatieven
    Geert Ostyn, vicepresident Weaving Machines van Picanol Group 
  • 19.25 u. - Meerwaarde van innovatieve leertechnologieën bij klassieke trainingen (o.a. veiligheid, EHBO)
    Filip Roelandt, directeur business development SBM 
  • 19.35 u. - Innovatieve Leertechnologieën: hype of effectieve meerwaarde voor het leren in bedrijven?
    ​Gedachtenwissel met:
    • Frank Veranneman, CEO Veranneman Technical Textiles (division Sioen Industries)
    • Annelies Huysentruyt, project manager imec Smart Education bij Itec – KU Leuven – imec
    • Johan De Neve, algemeen directeur Syntra West Groep
    • Mieke Vermeiren, chief expert Center of Expertise People & Organisation Agoria
  • 19.55 u.: What’s next?
    Stefaan Matton, algemeen directeur POM West-Vlaanderen 
20.00 uur: Netwerkreceptie met doorlopend mogelijkheid tot bezoek aan de beurs.
 
Inschrijven
Het event is gratis maar inschrijven is verplicht. Inschrijven kan tot woensdag 5/12/2018. U kunt uw programma zelf samenstellen en kiezen om enkel in te schrijven voor de beurs of het plenair gedeelte, of voor beide onderdelen.


Locatie:
Meeting Center Kortrijk Xpo
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk
  
Contact:
Veerle Breemeersch, Coördinator Academie voor de Toekomst (Syntra West Groep)
veerle.breemeersch@avtwest.be
T 050 40 30 60
M 0473 74 34 33

RESOC-SERR Midden-West-Vlaanderen
Streekhuis Midden-West-Vlaanderen
Spanjestraat 141, 8800 Roeselare
T 051 27 55 56
www.midwest2020.be

Deze nieuwsbrief wordt u toegestuurd omdat u bent ingeschreven voor onze nieuwsbrieven.